آکادمی رهبری و موفقیت اشکان حریت

اشکان حریت، مربی موفقیت

آکادمی رهبری و موفقیت اشکان حریت

اشکان حریت، مربی موفقیت

  • ۰
  • ۰

داستان موفقیت “جک ما” موسس شرکت علی بابا


داستان موفقیت فروشگاه اینترنتی علی بابا با بیش از ۴۷۲ میلیارد دلار و به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان فروشگاهی که سهامش با پیشی گرفتن از فروشگاه اینترنتی آمازون آمریکا عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان را از آن خود کرد. (مجموع سرمایه بازار این فروشگاه اینترنتی چینی به ۴۷۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار می رسد)

در دنیا انسان های موفق بسیار بزرگی وجود دارند که طرز تفکر، تاریخچه زندگی ایشان، روند پیشرفت آن ها و موفقیت های که کسب کرده اند همگی می تواند برای ما هم یک الگو باشد و هم به عنوان یک نیروی محرک انگیزشی قوی برای تلاش در کار و موقعیتی که در آن هستیم؛ و در بخش از سایت تحت عنوان داستان های موفقیت که به معرفی این افراد می پردازیم در این مقاله در مورد یکی از موفق ترین کارآفرینان دنیا می پردازیم، “جک ما” موسس فروشگاه اینترنتی “علی بابا”

داستان موفقیت فروشگاه اینترنتی علی بابا

ما یون (Ma Yun) معروف به جک ما، موسس و رئیس هیئت مدیره‌ی گروه علی بابا (Alibaba)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک چین و در حال حاضر سومین فرد ثروتمند کشور چین است. تا نوامبر سال ۲۰۱۷، سرمایه‌ی شخصی جک ما حدود ۴۷.۸ میلیارد دلار گزارش شده است.

جک ما دانش آموز خوبی نبود. در حقیقت، او به سختی موفق شد وارد مدرسه راهنمایی شود.
خود او می گوید: «من دو دفعه در امتحان اصلی مدرسه ابتدایی رد شدم، سه دفعه در امتحان دوره راهنمایی رد شدم، دو دفعه در امتحان ورودی کالج رد شدم…» این ها چیزهایی هستند که اکثر ما خوش شانس هستیم که هیچ وقت به پدر و مادر خود نگفتیم.
شکست خوردن یک چیز است، ولی گرفتن نمره ای کمتر از 1 درصد در امتحان ورودی کالج یک چیز کاملاً دیگر. این اتفاق به این خاطر نیفتاد که او وقت کافی برای مطالعه و آماده کردن خود نداشت. تا به امروز، علی رغم اینکه علی بابا شرکتی در زمینه تکنولوژی است، ولی جک ما همیشه با ریاضیات مشکل داشته است.
خود جک ما می گوید: «من در ریاضی خوب نیستم، هیچ وقت مدیریت نخواندم، و هنوز هم نمی توانم گزارشات حسابداری را بخوانم.»
ولی این طور که پیداست، او هیچ وقت نیاز نداشت که در ریاضی خوب باشد تا میلیاردر شود. شاید نکته جالب تر این باشد که او در دوران کودکی خود هیچ وقت کلمه «کامپیوتر» را نشنیده بود.
عجیب نیست که جک ما 10 دفعه از طرف دانشگاه هاروارد پذیرفته نشد، عجیب این است که او از همان بار اول به خود زحمت این همه تلاش را داد. این نشان می دهد که جک ما الگوی واقعی پشتکار است. او می گوید: «مسئله بسیار مهم این است که شما باید صبر داشته باشید.»
او در نهایت به دانشگاه هانگژو نرمال رفت و لیسانس زبان انگلیسی گرفت.
بعد از فارغ التحصیل شدن از کالج، او برای 30 شغل مختلف درخواست فرستاد و برای تمام آن ها رد شد.
او حتی برای افسر پلیس شدن هم تلاش کرد، ولی آن ها حتی برایش زمان نگذاشتند و با سه کلمه ساده او را رد کردند: «شما مناسب نیستید.»
خوشبختانه جک ما درست مثل قهرمان سینمایی خودش فارست گامپ، به حرکت ادامه داد. جک ما می گوید: «امروز ظالم است. فردا ظالم است. و روز پس از فردا زیباست.»
از بین 24 نفری که همزمان با او برای قبولی در مصاحبه استخدامی رستوران کی اف سی شرکت کردند، 23 نفر استخدام شدند. جک ما تنها کسی بود که رد شد. او دلیل این مورد را عمدتاً به خاطر نداشتن ظاهر جذاب و قد و قامت کوتاه خود می داند.
همسر او ژانگ یینگ (که پیش از ثروتمند شدن جک ما با او ازدواج کرد)، به ظاهر او اهمیتی نمی دهد. او می گوید: « ما یون (نام اصلی جک ما) مرد خوش تیپی نیست، ولی من عاشق او شدم جون که می تواند کارهای زیادی انجام دهد که مردان خوش تیپ نمی توانند.»
حتی بعد از اینکه جک ما کمپانی علی بابا را تأسیس کرد، باز هم با شکست های متعددی مواجه شد. این کمپانی در سه سال اول به سوددهی نرسید. در آغاز، این شرکت بیش از اندازه سریع بزرگ شد و در زمان ترکیدن حباب دات کام تقریباً نابود شد. در یک نقطه، علی بابا تنها 18 ماه با ورشکستگی فاصله داشت.
چنانچه که خود جک ما می گوید: «من علی بابا را “1001 اشتباه” می نامم.»
جک ما داستانی کلاسیک از فقر به ثروت است، و علی بابا نمونه بارز یک موفقیت بزرگ در کسب و کار است، ولی نکته ای حتی چشمگیرتر از ثروت فراوانش، میزان بی نظیر پشتکار اوست. او اثباتی بر این نکته است که هیچ تعدادی از شکست ها (هر چقدر هم مأیوس کننده به نظر برسند) نمی تواند جلوی کسی را از دستیابی به رویاهایش بگیرد.
همانطور که جک ما می گوید: «اگر تسلیم نشوید، هنوز شانس دارید. تسلیم شدن بزرگترین شکست است.»

 

نقل قول‌های مشهور از جک ما، یکی از موفق ترین کارآفرینان دنیا

  • هیچ‌گاه تسلیم نشوید؛ چرا که امروز دشوار است، فردا دشوارتر خواهد بود، اما پس‌فردا،‌ روز زیبایی خواهد بود.
  • فردی را استخدام کنید که برای شغل مورد نظر مناسب باشد نه اینکه استعداد بالایی داشته باشد. وقتی بخواهید یک تراکتور بسازید نیاز به موتور بوئینگ ندارید.
  • هیچ‌گاه دیگران را در زندگی شخصی و کاری فریب ندهید. در سال ۱۹۹۵، چهار شرکت مرا فریب دادند و اکنون هیچ کدام از آن‌ها وجود خارجی ندارند.
  • برای مدیریت افراد نابغه، نیاز به فردی ساده است. او از دیدی متفاوت به مسائل نگاه می‌کند و تیم را بهتر مدیریت می‌کند.
  • این سه اصل را همیشه در ذهن داشته باشید: چه کاری را دوست دارید، چه کاری را باید انجام دهید و برای چه مدت باید آن را انجام دهید.
  • از رقیبانتان بیاموزید؛ اما هیچ‌گاه کار آن‌ها را کپی نکنید.
  • “اگر تسلیم اشتباهات گذشته نشوی، هنوز شانس داری. و وقتی که کوچک و ناتوانی، باید تمرکز و به مغزت اتکا کنی، نه قدرت فیزیکی
  • اگر تیم خوبی باشیم و بدانید که چه کار می خواهیم انجام دهیم، یکی از ما، ده نفر از آن ها را شکست خواهد داد.
  • اصلا مهم نیست که شکست خوردم. حداقل یک تفکر کلی پیدا کردم که دیگران ندارند. حتی اگر من موفق نشوم، یکی دیگر موفق می شود.
  • اگر 8 صبح سر کار برویم 5 بعد از ظهر برگردیم، این در قامت یک کمپانی رده بالای تکنولوژی نیست و علی بابا هیچ وقت موفق نخواهد شد. اگر ما روحیه 8 صبح تا 5 بعد از ظهر را دارید باید برویم و یک کار دیگر انجام دهیم.
  • اگر می خواهی رشد کنی، یک فرصت پیدا کن. امروزه اگر می خواهی شرکت موفقی را ایجاد کنی، به این فکر کن که کدام مشکل اجتماع را می توانی حل کنی.
  • ۹۷/۰۲/۱۷
  • اشکان حریت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی